I rely on the clay being solid
TERESE MÖRNVIK & PERNILLA NORRMAN, 14.36 MIN.
This is a film about an abandoned site in the forest and its history through the creative world of a ceramic artist. The past, present and future are presented in relation to clay, to our time on earth and to our awareness that we are just one in a row of ancestors living for a short time n this universe.
Genre: Shortfilm
Directors: Terese Mörnvik & Pernilla Norrman
Sounddesign: Henrik Meierkord
Music: Henrik Meierkord, Matts Persson, Magnus Haglunds. (Strulgattu & Meierkord)
Dramaturge: Lena Runge
Grade: Michael Cavanagh. Way creative films
Grapicdesign: Gabriel Wentz
Lenght: 14.36′ 4K
Producer: Pernilla Norrman
______________________________________________________________________________________________________
Endlich
TERESE MÖRNVIK, 10 MINUTER
Det är höst. Varje dag som går tar mig en dag närmare döden.
Endlich är en reflektion över människans ändlighet.
Inbäddad i stillebenlika bilder, av staden och livet som pågår,
natur som existerar av egen kraft, med eller utan mig, utforskar
jag tanken på min egen död. Via kameran synas jagets svindlande
oförståelse och rädsla för det oundvikliga.
I vår tid har döden har blivit något att förtränga och förpassa till andra.
Genre: Kortfilm. Dokumentär
Regi/Foto: Terese Mörnvik
Ljud: Henrik Meierkord
Längd: 10 ’ HD
Ett konstnärligt forskningsprojekt StDH 2015.
__________________________________________________________________________________________________
12 år
TERESE MÖRNVIK, 9 MINUTER
Ofelia har precis fyllt tolv. Hon vill bli basist. Bäst av alla är
basisten i Red Hot Chili Peppers. Tillsammans med sin
lillasyster Valda bor hon varannan vecka hos mamma och
varannan hos pappa. Vi får följa Ofelia några sommarveckor.
Hon är fortfarande barn men också nästan tonåring.
Genre: Kortfilm. Dokumentär
Regi/Foto: Terese Mörnvik
Ljud: Linda Forsén
Ljussättning: SVT
Längd: 9′
Produktion: Mörnvik Film för STORY. SVT.
____________________________________________________________________________________________________
Milkbar
TERESE MÖRNVIK, EWA EINHORN, SVERIGE, 50 MINUTER
Danuta och Dzitka är två envisa polska damer som driver en statligt
subventionerad restaurang med rötter från kommunismens polen.
Här kan man äta sig mätt för under 10 kronor. Stora grytor med kol
kokar i köker och en stor bullrig maskin skalar potatis.
Danuta tar en runda i köker bland kockar och assistenter medan
Dzitka sköter beställningarna. ”1500 kg potatis och 5 flaskor Coca-Cola!”
Plötsligt går otatismaskinen sönder. Dzitka och Danuta rycker in och
skalar för hand. Kön av matgäster blir lång. En man är fräck nog att
beställa en dubbel portion potatis!
Av polens 25 000 mjölkbarer återstår 140.
Kan kommunismens slow-food stå emot kapitalismens fast-food?
Genre: Dokumentär
Regi: Terese Mörnvik & Ewa Einhorn
Ljudläggning: Martin Hennel
Ljussättning: Good.
Längd: 50′
Produktion: WG film
____________________________________________________________________________________________________
warszawa.gatan.02
EWA EINHORN & TERESE MÖRNVIK ”WARSAW.STREET.02
warszaw.street.02.
”I videoverket warszaw.street.02 ställer vi den till synes enkla frågan – Vad betyder feminism för dig? Vår motivation är att spåra hur termen används, och höra vilka, om några, negativa associationer ordet feminism skapar. Vi är också nyfikna på hur termen fungerar i relation till könsidentifiering. Vilket slags sammanhang kan dras mellan rollern som termen “feminism” spelar och en destabilisering av existerande könsnormer? I Polen är det inte vanligt att män definierar sig som feminister. Termen är knuten till kvinnor och på så sätt är det ett ord som på förhand definierar könet på den person som säger sig vara feminist. Emellertid tillåter det polska språket en böjning av termen “feminist” till både maskulin och feminin form. Denna grammatiska möjlighet används i verket, och skapar på så sätt ögonblick där manliga polska fotgängare reflekterar huruvida de är manliga eller kvinnliga feminister.”
___________________________________________________________________________________________________
Magdas Sång
TERESE MÖRNVIK & ELIN LUNDGREN, SVERIGE, 13 MINUTER.
Magda är en frustrerad kvinna som längtar efter kärlek, eller i alla fall sex.
Nu ska Orvar – den ende som svarat på hennes kontaktannons – komma och hälsa på.
Genre: Kortfilm
Regi: Elin Lundgren & Terese Mörnvik
Manus: Elin Lundgren
I rollerna:
Längd: 13 ’
Produktion: Mörnvik Film
____________________________________________________________________________________________________
Guldkant på livet
TERESE MÖRNVIK, SVERIGE, 26 MINUTER,
Sverige sommaren 2001. Patrik bor tillfälligt hos en kompis,
jobbar som lastbilschaufför och träffar sin dotter på helgerna.
Han är en en helt vanlig kille. Snart visar det sig dock att
saker och ting inte är som det ska. Patrik ”rekreationsknarkar”.
Genre: Dokumentär.
Regi: Terese Mörnvik
Ljudläggning: Linda Forsén
Längd: 26′
Produktion: Dramatiska Institutet
Distribution: Mörnvik Film/ Folkets Bio.
____________________________________________________________________________________________________
Cold Spring Harbour
TERESE MÖRNVIK, SVERIGE, 10 MINUTER,
Cold Spring Habour Laboratory är en idyllisk plats med vacker natur på Long Island utanför New York. Här finns några av världens främsta forskare i kemi, biologi och fysik. I filmen undersöks frågan om vad som stimulerar kreativitet, nytänkande och vetenskapliga genombrott. Vi möter Cold Spring Harbours grundare James D Watson. En man som varit med och gjort en av vår tids revolutionerande upptäckter. Tillsammans med Crick och Rosalyn Franklin hittade han DNA spiralen. Men efter att inte gjort några fler stora vetenskapliga upptäckter valde Watson istället att bygga upp forskarmiljön Cold Spring Harbour laboratory. En av forskarna här är Professor Michel Wigley som väntar på genombrott i sin forskning om cancerns arvmassa. Då och då tvivlar han på att det någonsin kommer att ske andra dagar är han mycket optimistisk…
Filmen är en fast del av utställningen Människor, miljöer och kreativitet på Nobel museét i Stockholm. Den visas dagligen i ett av filmrummen. Filmen visades också under Nobel Museéts världsturné. Filmen visas på tre skärmar samtidigt.
Genre: Dokumentär för utställning.
Regi: Terese Mörnvik
Foto: Charlotta Tengrot
Ljudläggning: Linda Forsén
Ljussättning: SVT
Längd: 10′
Produktion: Dramatiska Institutet för Nobel Museet
____________________________________________________________________________________________________
Filmer ( foto)
Big Boys gone Bananas av Fredrik Gertten 2008 (fotograf på ett parti i filmen. En av ca femton fotografer)
Välkommen till vår sjuårskris av Jannike Grut 2012 Fotograf på en del av filmen
En lever åt herr Bergman av Lisa Partby 2003 Filmfoto; Lisa Partby, Terese Mörnvik och Lotta Tengroth