Galleri Candyland
NAVIGATION 23.8–8.9 2019
Terese Mörnvik, filmare, och Teresia Oweson, scenograf, skapar en värld av textila skulpturer, film och ljusprojektioner som en kommentar till de pågående klimatförändringarna utifrån ett arktiskt perspektiv. Sverige är ett av jordens åtta arktiska länder. Här finns tinande permafrostfält och en biotop under snabb förändring. Forskare räknar med att känsliga ekosystem som Arktis inte klarar en global uppvärmning över 1,5 grader.
Genom att blanda textil skulptur, ljusprojektion och experimentell dokumentärfilm i en rumslig installation, vill de få betraktaren att ta in verket som en upplevelse och en fysisk erfarenhet. Inspiration till verket kommer från den klimatforskning som bedrivs på Abisko och Tarfala. Materialet som används i utställningen är sådant vi lämnar efter oss; material som bär på en egen historia. Mörnvik och Oweson provar sätt att kombinera textil, skulptur och projektioner med filmat material; ytor, tyger, former. Det filmade materialet är både abstrakt, visuellt och rent dokumentärt. Verkets ljudbild bygger den tredimensionella upplevelsen. Musik och ljud utgör en del av verket och är ett samarbete med ljuddesignern och musikern Henrik Meierkord. Rummet och skulpturerna har skapats utifrån organiska förlagor som det svenska arktiska landskapet, men också utifrån vetenskap och bilder av en förorenad planet. Mörnvik och Oweson processar detta och bygger en skulptural och rumslig värld, ett eget kunskapsbyggande och ifrågasättande estetiskt uttryck.
Projektet bygger på en resa till Abisko forskningsstation och har fått stöd från Stockholms stads Kulturförvaltning samt Helge Ax:son Johnsons stiftelse.